چندی پیش خبری در رسانه های معاند نظام -که سعی در زنده نگه داشتن موج سبز دارند- منتشرشد مبنی بر سفارش 'میرحسین موسوی' به مطالعه یک کتاب .

به گزارش یزدفردا به نقل از محدوده، به ادعای این رسانه ها "میرحسین موسوی" در دیدارش با فرزندان خود، کتاب "وجدان بیدار، تسامح یا تعصب" را برای مطالعه به مردم معرفی کرده است.


این برای دومین بار است که رسانه های معاند نظام، از سفارش میرحسین موسوی برای مطالعه کتابی خاص خبر می دهند. پیش‌تر نیز مطالعه ی رمان "گزارش یک آدم ربایی" نوشته "گابریل گارسیا مارکز" سفارش شده بود، که موسوی به افرادی که درباره اوضاع وی در حصر می‌پرسند گفته : «اگر می‌خواهید حال و هوای من در زمان حصر را بدانید، کتاب "گزارش یک آدم‌ربایی" را بخوانید.»

وجدان بیدار
کتاب "وجدان بیدار، تسامح یا تعصب" نوشته "اشتفان تسوایگ" نویسنده اتریشی است که در تمام عمرش تحت تأثیر افکار پوچ گرایانه "فروید" بوده است!


این کتاب توسط "سیروس آرین پور" و در انتشارات "فرزان  روز" در سال 1376 در کشورمان منتشر شد.


نویسنده در این کتاب زندگی "سباستین کاستلیو" را روایت کرده است، مردی که در سده شانزدهم میلادی به مبارزه علیه انحراف کلیسا و ظلم و دروغگویی مدعیان دین برمی‌خیزد، چراکه آن‌ها با تفسیری خشک و سخت گیرانه از دین، ستمگری بر مردم را به اوج رسانده‌اند و همه زشتکاری‌هایشان را نیز به نام خدایشان و پیامبر خدایشان، توجیه می‌کنند. سباستین خواستار بازخوانی آموزه‌های دین و راه یافتن به حقیقت آنهاست. او هرچند فکر خود را بی‌عیب و نقص نمی‌داند، اما از جوانی به فکر ایستادگی علیه دنیاپرستی پاپ است و ظلم و جور آن را که رنگ و لعاب دینی گرفته را بر نمی‌تابد.
"کاستلیو" معلمی است فقیر که از‌‌ همان آغاز به فرجام خود در مبارزه با قدرت استبدادی آگاه است چراکه با دستی تهی مقابل کالونی ایستاده است که با قدرت سازماندهی شده خود، همه شهر را یکسره فرمانبردار کرده بود.

 

گویی "میرحسین موسوی" با پیشنهاد این کتاب می خواهد خود را سباستینی معرفی کند که به اصطلاح در مقابل ظلم!! جمهوری اسلامی ایستاده است.

 

همچنین گفتنی است که همزمان با انتشار این خبر- پیشنهاد موسوی مبنی بر خواندن کتاب "وجدان بیدار" -رسانه های موسوم به موج سبز نیز در فراخوانی مشترک، خواستار تشکیل حلقه های نقد و بررسی کتاب شده اند!


این فراخوان با اتهام "موج لمپنیزه کردن ساحت فرهنگی" توسط نظام و تلاش حکومت برای "زوال فرهنگی" شروع می شود که مدعی است با "پیدایش و شکل گیری جنبش اجتماعی تحول خواه سبز" می بایست در مقابل آن ایستاد و برابر "اعمال سیاست های سرکوبگرانه دستگاه های امنیتی" مقاومت کرد!


در این فراخوان با تشریح دلایل و اهداف طرح نقد و بررسی کتاب، خواستار تشکیل هسته های اجتماعی برای اجرای این طرح شد. بخشی از این بیانیه به شرح ذیل است:


«گسترش شبکه های خودجوشی از این دست است که در نتیجه آن، بعنوان مثال، تشنگی برای خواندن کتاب "گزارش یک آدم ربایی" نوشته "گابریل گارسیامارکز"، که در ملاقات چند ماه پیش میرحسین موسوی با دخترانش برای فهم وضعیتی که در آن به سر می برند توصیه کرد، چنان موج عظیمی به وجود آورد که نسخه های آن را در بازار کتاب نایاب ساخت و اینک با توصیه میر سبز، کتاب "وجدان بیدار" را می خوانیم.»

 

جدای از صحت خبر سفارش موسوی بر دو کتاب پیشنهادی و نظر به استقبال از این کتاب ها ـ تا جایی که به گفته ناشر منجر به چندین دوره تجدید چاپ آنان گردید ـ می توان از منظر دیگری به این خبر نگریست و آن اینکه جریان معاند نظام در راستای جنگ نرم، هر کتابی را که بخواهند تا مخالفان نظام مطالعه کنند، از بیان موسوی به تبلیغ آن می پردازند.

 

این موضوع بدعتی نو در روند جریان برانداز نظام تلقی می گردد که با پیشنهاد تشکیل حلقه های نقد و بررسی کتاب، نقش پر رنگ تری متوجه جریان معاند نظام می شود تا شخص میرحسین موسوی.


مطمئناً طرح مذکور، با حمایت عناصرخودفروخته داخلی مواجه خواهد شد و بسیاری از نویسندگان و ناشران به انحای مختلف به اجرا و تبلیغ آن می پردازند که این اتفاق می بایست مورد توجه نیروها ونهاد های متعهد و دلسوز نظام و همچنین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و رفتاری هوشمندانه صورت گیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا